Twoja przeglądarka jest stara i nie obsługuje tej strony w poprawnym formacie
Proszę zaktualizować do nowszej wersji.
POBIERZ
Godło

Tu jesteś:

Strona główna Porady Logopedy
Porady Logopedy
PORADY LOGOPEDY PDF Drukuj
Wpisany przez Dorota Kozieł-Kwaśniewska   
sobota, 24 października 2015 20:22

przedszkolaki ćwiczą z logopedą przedszkolaki ćwiczą z logopedą przedszkolaki ćwiczą z logopedą 

 przedszkolaki ćwiczą z logopedą przedszkolaki ćwiczą z logopedą przedszkolaki ćwiczą z logopedą przedszkolaki ćwiczą z logopedą 

Tak postępujmy

1.Mówmy do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu zwracając się do niego.

2. Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujmy krótkie zdania, używajmy prostych zwrotów, modulujmy własny głos.

3. Kiedy dziecko wypowie jakieś słowo, zdanie starajmy się rozszerzyć jego wypowiedź, dodając jakieś słowa. 

4.Mówmy dziecku co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym.

5.Mówmy do dziecka zwracając uwagę, aby widziało naszą twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy narządów artykulacyjnych (warg, języka).

Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.

6.Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy ustnej. Pamiętajmy, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.

7.Zwracajmy uwagę, aby dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, prosimy pediatrę o ustalenie przyczyny.

8.Odpowiadajmy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.

9.Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczmy krótkich wierszy na pamięć.

10.Oglądajmy z dzieckiem obrazki: nazywajmy przedmioty i opisujmy sytuacje prostymi zdaniami.

11.Śpiewajmy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, głosowe a zarazem terapeutyczne.

12.Rysujmy z dzieckiem, mówmy co kreślimy - "...teraz rysujemy kotka. To jest głowa, tu są oczy, nos...". Zachęcajmy dziecko do wypowiedzi nt. rysunku.

13.Wspólnie oglądajmy telewizję, wybierajmy programy właściwe dla wieku dziecka. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie, rozmawiajmy na ich temat.

14.Starajmy się, aby zabawy językowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem.

15.Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!); chwalmy je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.

16.Dołóżmy wszelkich starań, aby rozmowa z nami była dla dziecka przyjemnością.

17.Jeżeli dziecko osiągnęło już wiek, w którym powinno daną głoskę wymawiać a nie robi tego, skonsultujmy się z logopedą.

18.Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczepy warg, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), koniecznie zapewnijmy mu opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady te są przyczyną zaburzeń mowy.

 Tego nie róbmy

  1. Unikajmy podawania dziecku smoczka , zwracajmy uwagę, aby dziecko nie ssało palca. Następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy, np. wymowa międzyzębowa.

  2. W trakcie rozmowy z dzieckiem unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), mówmy poprawnie, dostarczając dziecku prawidłowy wzorzec językowy danego słowa.

  3. Nie zaniedbujmy chorób uszu, gdyż nie leczone mogą prowadzić do niedosłuchu, a w następstwie do dyslalii – wadliwej realizacji głosek.

  4. Nie gaśmy naturalnej skłonności dziecka do mówienia obojętnością, cierpką uwagą, lecz słuchajmy uważnie wypowiedzi, zadawajmy dodatkowe pytania, co przyczyni się do korzystnego rozwoju mowy.

  5. Nie poprawiajmy wymowy dziecka żądając, by kilkakrotnie powtarzało dane słowo. Niech z naszego języka znikną słowa "Powiedz lepiej". Wychowanie językowe to nie tresura. Jednocześnie podajmy dziecku prawidłowy wzorzec słowa.

  6. Nie zawstydzajmy, nie karzmy dziecko za wadliwą wymowę.

  7. Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy. Naruszanie w tym okresie naturalnego rozwoju sprawności ruchowej zaburza funkcjonowanie mechanizmu mowy. Często prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania.

  8. Nie wymagajmy od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek. Dziecko nie przygotowane pod względem sprawności narządów artykulacyjnych, niedostatecznie różnicujące słuchowo dźwięki mowy, a zmuszane do wymawiania zbyt trudnych dla niego głosek, często zaczyna je zniekształcać. W ten sposób przyczyniamy się do powstawania błędnych nawyków artykulacyjnych, trudnych do zlikwidowania.

  

                             WIEK DZIECKA

 

 

       ARTYKULACJA GŁOSEK

 

     Pierwsze miesiące   życia

 

głużenie- powstają przypadkowe   dźwięki

 

     Ok. 6   miesiąca życia

 

gaworzenie- powtarzanie usłyszanych   dźwięków ( jeśli do 7   miesiąca życia dziecko   nie gaworzy, konieczna jest   konsultacja lekarska )

 

       1 – 2   rok życia

 

pojawiają   się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, dziecko wymawia   samogłoski(a, o, u, i, y, e ), oraz   spółgłoski: p, pi, b, bi, m, mi, t, d, n. Pod koniec   tego okresu dziecko   wymawia ok. 300 słów, przy znacznie   bardziej obszernym słowniku biernym.

 

       2 – 3   rok życia

 

pojawiają się   proste zdania, dziecko wymawia   by TermCoach" class="cmcjzyqig" style="z-index: 2147483647;" href="#69924084" abp="1293"> samogłoski ę, ą i   spółgłoski: f, fi, w, wi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, ki, g, gi, h, hi, j, ł, s, z, c, dz. Najbardziej   gwałtowny rozwój słownictwa           ( opanowanie ok. 1000   słów). Stopniowe, swobodne   posługiwanie się mową   za pomocą zdań; mowa   zrozumiała dla otoczenia   w 80%.

 

     4 – 5   rok życia

 

pojawienie się   bądź utrwalenie głosek   sz, ż, cz, dż, r; mowa nie jest   jeszcze doskonała, występują przestawienia dźwięków, skróty wyrazowe, zlepki wyrazowe, neologizmy. Może wystąpić   niepłynność mówienia. Jeśli pięciolatek ma   problemy z poprawną   artykulacją, należy mu pomóc   logopedycznie. Ma rok do   podjęcia nauki w   szkole.

 

     5 – 6   rok życia

 

utrwalanie głosek   sz, ż, cz, dż; r - dziecko powinno   mówić poprawnie, z właściwym   akcentem, rytmem, melodią .

Poprawiony: sobota, 07 listopada 2015 18:00