W każdy poniedziałek w oddziałach „zerowych" odbywają się grupowe zajęcia logopedyczne. Razem z panem Języczkiem dzieci ćwiczą swoje buzie: policzki, język, wargi; ćwiczą poprawną wymowę trudnych głosek: sz, ż, cz, dż, r; powtarzają wierszyki, rymowanki, łamańce językowe.

Pamiętajmy! Poprawna wymowa jes bardzo ważna. Dziecko, które nie mówi poprawnie pod wzgłędem artykulacyjnym (wadliwie wymawia głoski - najczęściej: sz, ż, cz, dż, r), myli głoski (np. s-sz, z-ż, c-cz, dz-dż, r-l); mówi niedokładnie, niewyraźnie, zniekształca słowa - prawdopodobnie będzie miało trudności w nauce czytania i pisania, zwłaszcza w pisaniu ze słuchu.

Porady logopedyczne dla Rodziców:

1. Mówimy do dziecka językiem poprawmym pod względem stylitycznym i gramatycznym, powoli i wyraźnie, bez „spieszczania". Wykorzystujemy różne sytuacje do mówienia, opowiadania np. w czasie spaceru, zabawy, gotowania,sprzątania...

2. Codziennie czytamy wierszyki, bajki, opowiadania, czytanie pobudza wyobraźnię, ćwiczy koncentrację uwagi, uczy uważnego słuchania, poprawnego budowanie zdań, rozwija słownictwo dziecka; starajmy się czytać wyraźnie, z odpowiednią intonacją, melodią.

3. Uczymy na pamięć wierszyków, rymowanek, zabaw paluszkowych, śpiewamy i słuchamy. Rytm i koordynacja słuchowo- ruchowa mają duże znaczenie dla rozwoju płynnej, poprawnej mowy.

4. Zwracamy uwagę na prawidłowy słuch dziecka, prawidłowy sposób oddychania ( w czasie snu, milczenia dziecko powinno oddychać nosem, buzia powinna być zamknięta); jeżli dziecko ma otwarte usta w czasie spoczynku jego żuchwa układa się nienaturalnie, zmienia się położenie języka. Powoduje to wady wymowy i zgryzu, dzieci częściej się przeziębiają.

5. Dbamy o prawidłowy rozwój ruchowy dziecka, zachęcaj do biegania, skakania, wspinania się po drabinkach, jazdy na hulajnodze, rowerze; usprawniamy motorykę palców przez rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie, nawlekanie koralików.

6. Ograniczamy oglądanie telewizji, granie na komputerze, telefonie; kontrolujmy, co dziecko ogląda, wybierajmy ciekawe programy, gry edukacyjne. Oglądanie tewizji ma negatywny wpływ na rozwój komunikacji dziecka, mowę należy ćwiczyć czynnie - przez mówienie, śpiewanie, recytowanie, a nie tylko bierne ogladanie i słuchanie bohaterów bajek. Psychologowie ostrzegaja również przed przestymulowaniem dziecka – po długim oglądaniu obrazów na ekranie, monitorze dzieci są bardziej pobudzone, źle zasypiają, mają problemy z zachowaniem.

7. Dbamy, aby rozmowa z dzieckiem była przyjemnością, unikamy ciągłego poprawiania i krytykowania, zawstydzania dziecka, staramy się miec czas, staramy się utrzymywac kontakt wzokowy (dodakowo dziecko ma wtedy możliwość naśladowawnia ruchów naszych ust, języka)

8. Wykonujemy razem z dzieckiem zabawy i ćwiczenia logopedyczne:

- oddechowe: dmuchamy na piórka, wietraczki, bańki, skrawki papieru; dmuchamy i pijemy przez słomkę,

- usprawniające narządy artykulacyjne (policzki, język, wargi): pompujęmy policzki jak balonik, robimy dzióbek, uśmiech, całuski, parskamy i kląskamy językiem, myjemy i liczymy zęby czubkiem języka przy otwartej buzi, oblizyjemy się dookoła buzi, kierujemy język do nosa, do brody, na boki,

- słuchowe: naśladujemy, odgadujemy różne odgłosy: zwierząt, otoczenia, pojazdów (ćwiczymy przy tym prawidłową wymowę samogłosek: e-u, a-o, i-o); poszukujemy źródła dźwięku (np. schowannnego budzika); wyszukujemy słowa na określoną głoskę lub sylabę; bawimy sie w pociąg głoskowy ( szukamy słowa, które zaczyna się ostatnią głoskę porzedniego np. dom – mak - kawa – aparat – tata.....).

Życzę wesołej zabawy - logopeda Anna Musiał

ćwiczenia logopedycznećwiczenia logopedycznećwiczenia logopedycznećwiczenia logopedyczne

ćwiczenia logopedycznećwiczenia logopedycznećwiczenia logopedycznećwiczenia logopedyczne