Tu jesteś:
Świąteczne ćwiczenia logopedyczne |
![]() |
![]() |
Wpisany przez Dorota Kozieł-Kwaśniewska | |
poniedziałek, 29 marca 2021 17:46 | |
Dzień dobry, w związku z zawieszeniem zajęć nie możemy spotykać się na zajęciach w szkole. Zachęcam Was do zabaw i ćwiczeń logopedycznych o tematyce świątecznej. Zawierają one materiały do ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, policzków, ćwiczenia słuchowe, pamięciowe, oddechowe. 1. Posłuchajcie lub przeczytajcie wierszyk: „Pisanki" H.Szayerowa Zniosła mi kura jajek sześć. Pytam więc kury: - Czy mogę zjeść? - Ko... ko... ko... - zaprzecza kura. - Ani sadzonych, ani na twardo. I jajecznicy – nie! I na miękko – nie! Nie dam! Choćbym miała pęknąć! Więc pytam grzecznie kury: - Czy mogę utrzeć te jaja na kogel - mogel? Spojrzała na mnie jak na osła... i zagdakała, wielce wyniosła, że jaja... na pisanki zniosła! - czy pamiętacie, co wkładamy do wielkanocnego koszyczka? Pomogą Wam w tym zagadki, odgadnijcie je: 1. Kura je zniosła, mama przyniosła, Ugotowała i dzieciom dała, Dzieci je ładnie pomalowały I do koszyczka poukładały. (jajka- pisanki) 2. Cukrowe są obok pisanek, Prawdziwe – rogate Wiodą stado na górską polanę. (baranki) 3. Kawał mięsa długi, Tata ją zajada, bo ją bardzo lubi. (kiełbasa) 4. Jest mąka, jajko i margaryna, Co z tego upieczemy? Na „B" się zaczyna? (babka) 5. Wydobywa się ją z ziemi, a kupuje w sklepie, Gdy jej dodasz do potrawy, to smakuje lepiej. (sól) 6. Szare futro, długie uszy, ogonek nieduży, Gdy się w krzakach coś poruszy, zmyka, ąż się kurzy! (zając) 7. Upleciony ze słomy, z wikliny, Chętnie nosi owoce, jarzyny. (koszyk) - jest jeszcze jeden, wesoły zwyczaj wielkanocny; posłuchajcie lub przeczytajcie wierszyk: "Śmigus dyngus" M. Terlikowska Wie o tym i Tomek i Ewa, że w śmigus się wszystkich oblewa. Ale czy trzeba Pawełka oblewać z pełnego kubełka? Wystarczy małym kubeczkiem dla żartu, dla śmiechu, troszeczkę. Bo gdy wiatr chmurkę przywieje i wszystkich was deszczem poleje? 2. Posłuchajcie /przeczytajcie i ćwiczcie buzie z panem Języczkiem: Zbliża się Wielkanoc. Pan Języczek postanowił dokładnie posprzątać swoje mieszkanie. Najpierw pomalował ściany [ „myjemy" językiem policzki – wewnątrz buzi], potem odkurzył sufit [siegamy czubkiem języka do podniebienia przy otwartej buzi], a następnie wyszorował podłogę [myjemy dół buzi]. Zobaczył, że okna są zbrudzone, więc zabrał się do pracy [okna to nasze zęby – myjemy językiem dolne i górne ząbki, buzia otwarta, broda nieruchoma]. Uprał również firanki [ kręcimy językiem w w prawo, w lewo – jak w pralce], a potem je zawiesił na karniszu [ buzia otwarta – dotykamy czubkiem języka każdego zęba u góry i na dole]. Domek lśnił czystością, Języczek postanowił zrobić coś pysznego do jedzenia. Wyjął głęboką miskę [robimy z języka miseczkę- podciągamy do góry boki i czubek języka]. Wsypał mąkę i cukier [robimy rurkę z języka], rozbił kilka jajek [uderzamy czubkiem języka w podniebienie], dodał masło i wszystko razem zmiksował [naśladujemu mikser – żżżz....]. Następnie wyłożył na szeroką blachę [pokazujemy szeroki język] i włożył do piekarnika. W pierarniku ciasto rośnie [pompujemy policzki- zatrzymujemy przez chwilę, wypuszczamy ustami]. Języczek polewa ciasto polewą czekoladową [szeroki język przesuwamy po podniebieniu] i posypuje kolorowymi cukierkami [robimy czubkiem języka dużo „kropek" na podniebieniu]. Ciasto jest bardzo pyszne [oblizujemy się dookoła buzi]. Czas malować jaja. Języczek wyjmuje je z gorącej wody [dmuchamy mocno na „jajka" w ręce] i maluje na nich różne wzorki [„malujemy jajko" na podniebieniu, „dekorujemy" – „malując" czubkiem języka kropki, kółka, paski, kratkę; buzia otwarta, broda nieruchoma]. Jest bardzo zadowolony [uśmiechamy się szeroko z widocznymi zębami / bez widocznych zębów], ale też bardzo zmęczony [„masujemy' język zębami]. Jeszcze świąteczne życzenia [ przesyłamy całusy] i wszystko gotowe! Wesołych Świąt! 3. Ćwiczenia pamięciowe: powtórzcie, co kojarzy nam się ze Świętami Wielkanocnymi (powtarzamy ciąg słów, za każdym razem dodajemy jedno słowo) Baranek – zajączek – pisanka Baranek – zajączek – pisanka - kiełbasa Baranek – zajączek – pisanka – kiełbasa - babka Baranek – zajączek – pisanka – kiełbasa – babka – sól Baranek – zajączek – pisanka – kiełbasa – babka – sól – chrzan Baranek – zajączek – pisanka – kiełbasa – babka – sól –chrzan – koszyczek Baranek – zajączek – pisanka – kiełbasa – babka – sól – chrzan – koszyczek - święta 4. Posłuchaj/przeczytaj rymowankę, naucz się jej na pamięć: „My jesteśmy pisaneczki - tra la la, tra la la Mamy barwne sukieneczki – tra la la, tra la la Malowany boczek, brzuszek - tra la la, tra la la Tu motylek, tam kwiatuszek - tra la la, tra la la" - dla dzieci ćwiczących R, L „My jesteśmy pisaneczki - hop sa sa, hop sa sa Mamy barwne sukieneczki – hop sa sa, hop sa sa Malowany boczek, brzuszek – hop sa sa, hop sa sa Tu motylek, tam kwiatuszek - hop sa sa, hop sa sa" - dla dzieci ćwiczących S „My jesteśmy pisaneczki - szu szu sza, szu szu sza Mamy barwne sukieneczki – szu szu sza, szu szu sza Malowany boczek, brzuszek - szu szu sza, szu szu sza Tu motylek, tam kwiatuszek - szu szu sza, szu szu sza" - dla dzieci ćwiczących SZ 5. Udekoruj pisankę – ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia mięśnia ust – wytnij z kolorowego papieru kilka kolorowych kółek i nanieś je na jajko za pomocą słomki, potem zdmuchnij i udekoruj jeszcze raz. Na koniec pokoloruj jajko i przyklej kolorowe kółka. Na koniec kilka ćwiczeń zabaw logopedycznych, językowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi. • Linki do zabaw multimedialnych: https://www.logopestka.pl/sz-czy-s-wielkanocna-gra-online/ https://wordwall.net/pl/resource/7561745/smaczna-logopedia Przykłady ćwiczeń, które możesz wydrukować: Mówi zając do baranka- jaka piękna ta pisanka, wtem z jajeczka wyszła kurka, nastroszyła swoje piórka, teraz biega, głośno krzyczy, że Wesołych Świąt Wam życzy! Zdrowych, spokojnych Świąt Wielkiej Nocy dla wszystkich dzieci i ich Rodzin życzy logopeda Anna Musiał
|
|
Poprawiony: poniedziałek, 29 marca 2021 18:33 |