Godło Polski

im. Jana Pawła II w Zbludowicach

Biuletyn Informacji Publicznej Zespołu Placówek Oświatowych w Zbludowicach
Librus
Budynek szkoły z drona w Zbludowicach
Budynek szkoły w Zbludowicach
Klasa szkolona
Zdjęcia powstańców Warszawskich
previous arrow
next arrow
PlayPause

Ponidzie jest interesującym, chociaż wciąż nieodkrytym regionem Polski. W ramach odkrywania i poznawania najciekawszych zakątków naszego regionu 29 maja uczniowie klasy I a wraz z opiekunami p. A. Kowalską i A. Rak wyruszyli szlakiem ponidziańskich miejscowości. Takie zwiedzanie to doskonała forma nauki historii. Żywe lekcje o wiele bardziej zapadają uczniom w pamięć, będąc interesującym dopełnieniem czytanych książek. Na własne oczy mogą zobaczyć to, co jest im znane wyłącznie z podręcznikowych ilustracji.

Pierwszym przystankiem w naszej podróży był Pińczów. W Muzeum Regionalnym obejrzeliśmy wystawę dotyczącą historii miasta oraz pradziejów i przyrody Ponidzia. Mieliśmy także okazję bliżej poznać życie twórczość słynnego piewcy Ponidzia- Adolfa Dygasińskiego. Uwagę i zainteresowanie chłopców przyciągnęły militaria z I oraz II wojny światowej.

W Pińczowie zwiedziliśmy również synagogę, która została doszczętnie zdewastowana przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Obecnie, za sprawą wielu fundacji oraz prywatnych inwestorów jest odnowiona.

Mimo deszczowej pogody zagościliśmy także w Młodzawach. Zwiedzaliśmy oczywiście „Ogród na Rozstajach" państwa Kurczynów. To jedyny w województwie świętokrzyskim prywatny ogród botaniczny. Na powierzchni około 1 hektara rośnie ponad 2 tysiące roślin: drzewa, krzewy i byliny, w tym rośliny rzadkie i egzotyczne. Dużą atrakcją tego miejsca są oczka wodne z bogatą kolekcją nenufarów, zaś panoramę ogrodu można oglądać ze specjalnych punktów widokowych. Dodatkową ciekawostką jest liczne ptactwo m.in. bocian czarny, wciąż rzadko spotykane białe oraz kolorowe pawie, czarne i białe łabędzie, a także wiele odmian kaczek, gęsi, papug i bażantów.

Na koniec naszej wycieczki zostawiliśmy sobie perełkę ....czyli gród Wiślica. W Wiślicy zwiedziliśmy Bazylikę Mniejszą pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny z XIV w., a także Dom Długosza pochodzący z XV wieku. Obejrzeliśmy także film, który w ciekawy sposób przybliżył nam ważne wydarzenia z życia jego mieszkańców. Po drodze przejeżdżaliśmy przez Chotel Czerwony, gdzie na wysokiej, wapiennej skale stoi wykonany z kamienia, zabytkowy kościół z 1450 roku.

Nasza wycieczka to doskonały sposób na poznanie historii, przyrody naszej najbliżej, lecz niekiedy tak odległej, szczególnie dla młodych ludzi. Zachęcamy wszystkich do poznawania piękna i odkrywania na nowo naszego Ponidzia.

SZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIASZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIASZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIASZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIASZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIASZLAKIEM MUZEÓW PONIDZIA