6 marca we wszystkich krajach europejskich obchodzony jest jako „Dzień Logopedy”. Celem tego dnia jest rozpowszechnianie wiedzy logopedycznej, dotyczącej profilaktyki i terapii dzieci i dorosłych. W naszej szkole prowadzimy terapię w formie grupowej i indywidualnej. Dzieci z oddziału przedszkolnego i „zerowego” ćwiczą na grupowych zajęciach logopedycznych. Celem tych zajęć jest usprawnienie aparatu artykulacyjnego dzieci poprzez liczne ćwiczenia warg, języka, żuchwy, ćwiczenia oddechowe, fonacyjne służące wydłużaniu fazy wydechowej, kształcenie wśród dzieci umiejętności wypowiadania się, kształcenie prawidłowej artykulacji głosek. Z okazji Dnia Logopedy przedszkolaki przypomniały sobie, jaka jest rola logopedy w szkole i przedszkolu, ćwiczyły swoje buzie i własnoręcznie tworzyły pomoce do ćwiczeń oddechowych, ćwiczenia mięśnia ust oraz pionizacji języka.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Poniedziałki 8.00 - 14.00
Piątki 8.00 - 14.00
KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE
(godziny dostępności nauczyciela na konsultacje dla dzieci i rodziców)
1. i 3. poniedziałek miesiąca w godz. 10.55 – 11.40
Dzień dobry, witam Wszystkich w świątecznym nastroju i zachęcam do ćwiczeń logopedycznych. Posłuchajcie (lub przeczytajcie) opowiadanie i ćwiczcie języki, wargi, policzki i oddech.
1. Wielkanoc pana Języczka
Zbliża się Wielkanoc. Pan Języczek postanowił dokładnie posprzątać swoje mieszkanie. Najpierw pomalował ściany [ „myjemy” językiem policzki – wewnątrz buzi], potem odkurzył sufit [sięgamy czubkiem języka do podniebienia przy otwartej buzi], a następnie wyszorował podłogę [myjemy dół buzi].
W każdy piątek ćwiczymy nasze buzie: jesiennie, zimowo, świątecznie….Tym razem wybraliśmy się w podróż kosmiczną. Posłuchajcie opowiadania i ćwiczcie buzie z mamą, tatą, siostrą, bratem….
Pan Języczek bardzo lubi podróżować. Podróżuje do innych miast, państw i marzy mu się jeszcze podróż kosmiczna. Ciągle marzy o kosmicznej podróży… marzy, gdy świeci słońce [malujemy czubkiem języka na podniebieniu okrągłe słońce], gdy są chmury [malujemy chmurki], gdy pada deszcz [malujemy krople deszczu], gdy pada śnieg [malujemy śnieżynki], gdy wieje wiatr [szumimy:szszszsz…..].
1. Odgadnijcie zimowe zagadki:
• Z mroźnego lasu przywieziona, w srebrzyste bombki przystrojona,
A kiedy płomień świec zaświeci – cieszy dorosłych, cieszy dzieci?
• Gdy do Wigilii już wszystko gotowe,
Wisi kolorowa, okrągła i szklana,
od choinkowych lampek rozgrzana.
• Długim sznurem choinkę oplatają
i ją pięknie oświetlają!
• Co roku w grudniową noc,
wszystko ma czarodziejską moc.
Wtedy też Mikołaj Święty,
rozdaje dzieciom...
• Gruba, biała pierzyna, biały puch z nieba leci,
Topnieć jednak zaczyna, kiedy słonko zaświeci?
• Choć niezgrabny, ale miły, same dzieci go lepiły,
Lepiły go cały ranek – to ze śniegu jest …….
- z czym kojarzą się Wam te zagadki?
„Szara godzina” Ewa Szelburg – Zarębina
Szare niebo za oknem,
Szare drzewa w sadzie,
Szary deszcz się na wszystkim
Szarą mgiełką kładzie.
Szary piesek za piecem,
Pali szarą fajkę
I szaremu kotkowi
Prawi długą bajkę -
O małej szarej myszce,
która siedzi w norze
i wcale w ten dzień słotny
na dwór wyjść nie może.
- posłuchajcie lub przeczytajcie jesienny, szary wierszyk
- jeśli sprawia wam trudność wymowa głoski [SZ], wykonajcie kilka ćwiczeń: